Na Kubáňském náměstí vznikají byty výjimečného střihu
Fasáda obložená pískovcovým kamenem, reprezentativní mramorové schodiště, stropy vysoké bezmála pět metrů. Někdejší společenský dům a hotel Mars na Kubánském náměstí v pražských Vršovicích je představitelem moderní architektury šedesátých let 20. století.
V módě je byt s pracovnou a předzahrádkou. Odemknete ho klíčem v mobilu
Česká společnost v mnohém kopíruje západní standardy, ale k bydlení si Češi udržují svůj přístup. „Chtějí žít ve vlastním, což je obrovský rozdíl proti západní Evropě nebo Spojeným státům,“ říká Ing. Rostislav Petchenko.
Developeři vábí kupce bytů dárky nebo třeba hypotékou za 2,89 procenta
Úroky z hypoték jsou na dvacetiletém maximu a hypoteční trh meziročně propadá o desítky procent. Kupci bytů na úvěr téměř vymizeli a developeři hledají recepty, jak je vrátit do hry.
Ani kapka nazmar. Dešťovka z okapu míří do nádržky toalety nebo do pračky
Na střechu domu bubnuje déšť, voda odtéká okapovými svody, nekončí však v kanalizaci, ale v suterénních nádržích. V developerských projektech se zabydlují stále efektivnější technologie pro hospodaření s vodou.
Nejen v Praze v posledních letech vyvstává otázka, jak dopadne nová rezidenční výstavba na dostupnost parkovacích míst. Je to ale v první řadě město, které musí říct, co od developerů chce, komentuje Ing. Rostislav Petchenko.
Území Prahy z více než poloviny pokrývá zeleň, je tu řada ploch po někdejších průmyslových areálech nebo například po nádražích. Z nadhledu město nevypadá příliš zastavěné. Ale postupně se zahušťuje. S tím se vždy pojí otázka, jak nová rezidenční výstavba dopadne na dopravu v okolí a na dostupnost parkovacích míst. Odpověď na tuto otázku nemohou nabídnou developeři. Ti se musí řídit stavebními předpisy, které stanovují požadovaný počet stání v novostavbách. Je to tedy v prvé řadě město, které musí říct, co od developerů chce a zohlednit to ve zmíněných předpisech.
Dvě auta na rodinu dnes asi nejsou standard, společnost se obrací ke sdílenému způsobu života a silně například roste carsharing. Přesto se obvykle musíme snažit v rámci projektu vytvořit prostor pro parking, kde to jen jde. Pět podzemních podlaží ale kvůli tomu neuděláme. Jít pod zem je vždy technicky komplikované a nákladné. Většinou tak v našem oboru platí, že na parkovacích stáních se nevydělává. Prodáme je za to, co nás stojí jejich výstavba.
Může se tedy stát, že vzhledem k místním podmínkám vznikne problém s dopravou a rozsahem parkovacích ploch. Developer pak může třeba snížit dům o patro a spočítat si, zda se mu stavba ještě vyplatí. Někdy se ukáže, že nikoli a projekt skončí u ledu. Ale doprava určitě není nechána na pospas nové bytové výstavbě.
Favourites